Teater och explotioner!

Idag har varit ganska soft i skolan, och det har hänt ganska mkt.

Vi hade ingen bild på morgonen så hade egentligen kunnat ha sovmorgon, låg och myste i sofforna med calina och lollo istället.

Sedan på kemin var det askul! Mats skulle göra ett experiment med någon konstig mjukmetall som jag inte riktigt kommer ihåg namnet på. Kan ha varit natrium, iallafall. Den metallen, som såg ut som gråa, mögliga cylinderformade korvar, var tvungen att ligga i olja för att den inte skulle reagera med syre och massa sånt shit. Så lade han ner en pytteliten bit, som en liten smula, i en glasskål med vatten och lade på ett glaslock.

Det som hände nu var ashäftigt!
Det började bubbla och brinna och sedan så flög glaslocket upp i luften och exploderade så det flög glassplitter runt om i hela klassrummet! Omg vad rädd jag blev! Men det var faktiskt jättekul med. Det som blev klar i glasskålen var illrosa vätska och jag var så arg på mig själv för att jag inte filmade det! Men jag tog kort iaf och här är det.

Så här såg det ut efteråt - och då har han ändå tagit bort det värsta. Till höger är burken med den konstiga metallen.

Det var ashäftigt! Fast jeg fick glassplitter i armbågen så det började blöda lite och sedan i ögonbrynet, men det överlever jag nog;)

Efter maten var det teater. "Som glöd under snö" hette den och den var jättebra. Och skådespelarna var jättebra med och det var väl en ganska lärorik teater xD.

Arne vatt sjuk så jag kunde gå hem tidigare och slippa en sista timmes seg matte.

Och imon drar vinden åt  calinas håll och vi ska kanske titta på klassikern "Mysteriet på Greveholm"
Greveholm!
(Bild från lovefilm.se)

Men nu ska jag se utröstningen i "Let´s Dance". (Hoppas George ryker!)
Kram Stina-Lise

Kommentarer
Postat av: Anonym

Natrium var det... Och sen var det vatten och diskmedel och någon mer konstig vätska :D

2009-02-24 @ 18:48:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0